Sociale verkiezingen 2024: aanpassing wettelijk kadertext

Een nieuwe wet van 5 juni 2023 wijzigt enkele maatregelen omtrent het aanstellen van werknemersvertegenwoordigers in de ondernemingsraden en comités voor preventie en bescherming op het werk. De volgende sociale verkiezingen vinden plaats van 13 tot en met 26 mei 2024. De wijzigingen hebben beterekking op: de schorsing van de kiesprocedure het stemrecht voor uitzendkrachten…

Verwijlintresten bij laattijdige betaling overheidsopdrachten blijven stijgen

Sinds 1 oktober 2023 bedraagt de rentevoet van de verwijlintresten bij laattijdige betaling van overheidsopdrachten (zowel werken, leveringen als diensten) voor de zogenaamde ‘oudste’ opdrachten 6,25%. Ook de verwijlintresten voor jongere opdrachten is gestegen. De rentevoet van overheidsopdrachten gegund vóór 8 augustus 2002 en aangekondigd vanaf 1 januari 1981 werd op 1 juni nog opgetrokken…

Schijnzelfstandigheid vermijden? Hier moet u op letten

Op schijnzelfstandigheid staan strenge boetes. Werkt u exclusief voor één klant? Dan speelt u het maar beter op veilig. In dit artikel wijzen we op enkele rode vlaggen. Schijnzelfstandigheid is verboden om de zelfstandige te beschermen tegen misbruik van een opdrachtgever en om social fraude te vermijden. De opdrachtgever ontloopt op die manier namelijk sociale…

4 vragen en antwoorden voor optimaal voorraadbeheer

Lege rekken leiden tot oplopende levertermijnen en ontevreden klanten. Maar ook een te groot voorraadniveau is slecht nieuws voor de rendabiliteit van uw zaak. Hoe het optimale stockniveau vinden, en vier andere cruciale vragen rond optimaal voorraadbeheer, beantwoorden we in dit artikel. 1. Welke impact heeft voorraad op mijn winst? Voorraad inslaan en beheren is…

Elektronische facturatie tussen bedrijven wordt verplicht vanaf 2026

Eind september 2023 bereikte minister van Financiën Vincent Van Peteghem in de ministerraad een akkoord over de verplichte invoering van digitale facturatie (e-invoicing) tussen ondernemingen vanaf 1 januari 2026. Er wordt een ruime overgangstermijn voorzien, zodat elke belastingplichtige de kans krijgt om zich aan te passen aan deze nieuwe werkwijze. De stap naar digitale facturatie…

In de kijker: fiscaalvriendelijke voordelen van alle aard

Van personenwagen tot laptop: voor veel ondernemers zijn fiscaalvriendelijke voordelen van alle aard (VAA) een populaire manier om hun maandelijkse bezoldiging aan te vullen. Centraal hierbij staat de gunstige forfaitaire basis voor de belasting ervan. Lees: de belasting die u betaalt voor het privégebruik Deze voordelen omvatten een brede waaier van extra’s, gaande van personenwagen,…

1 september 2023: herstructureringrichtlijn voor kmo’s treedt in werking

Op 7 juni 2023 werd de herstructureringsrichtlijn 2019/1023 geïmplementeerd in het Belgisch recht. De nieuwe wet trad in werking op 1 september 2023, met een impact op alle gerechtelijke reorganisatieprocedures die vanaf die datum geopend worden. Voor kmo’s moet u rekening houden met enkele belangrijke aandachtspunten. Welke ondernemingen worden als ‘kmo’ gekwalificeerd? Volgens de nieuwe…

Loonbonus (cao 90) invoeren voor uw personeel? Voer uw bonusplan in voor 31 oktober 2023!

Met de loonbonus (cao 90) heeft een werkgever de mogelijkheid om aan zijn personeel een voordelige bonus toe te kennen op basis van collective doelstellingen. Dergelijke verloningsvorm is zeer voordelig op fiscaal en sociaal vlak. Voerde u dergelijke bonus dit jaar nog niet in? Dit kan alsnog voor het laatste kwartaal van 2023, al hebt…

Investeringen 2023: gewijzigde percentages investeringsaftrek

Via de investeringsaftrek kan een onderneming een gedeelte van haar winst vrijstellen voor bepaalde nieuwe investeringen die zij tijdens het belastbare tijdperk heeft gedaan. Met welke (gewijzigde) percentages voor de investeringsaftrek moet u rekening houden? Eenmalige investeringsaftrek Voor investeringen verkregen of tot stand gebracht tussen 12/03/2020 en 31/12/2022 gold tijdelijk een verhoogde eenmalige investeringsaftrek van…

Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger

De vierdaagse werkweek is vandaag in slechts zes procent van de Vlaamse kmo’s ingevoerd, blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx. De arbeidsdeal van de federale regering met als doel meer mensen aan het werk te krijgen en flexibiliteit te stimuleren is geen overdonderend succes. De vierdaagsewerkweek bijvoorbeeld, waarbij voltijdse werknemers aan hun werkgever…

Zo scoort u met uw b2b-webshop

Groothandelaar of leverancier? Dan is een webshop onmisbaar. In dit artikel leest u hoe u een succesvolle b2b-webshop uitbouwt en uw online sales omhoogstuwt. 1. Lijst alle productinfo online op Wie online shopt, wil ook online geïnformeerd worden. Alle informatie over uw producten – van voordelen over technische informatie tot prijzen en kortingen – moet…

Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven

Monitoring en opvolging van de cijfers zijn essentieel voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Maar welke kpi’s moet u in het oog houden? We onderscheiden er zeven. 1. Cashflow-analyse op de korte en lange termijnHoe evolueert de cashflow van week tot week, en van maand tot maand? 2. Betalingsopvolging, inclusief stockrotatieWelke klanten respecteren de…

In 6 stappen naar een groen wagenpark voor uw bedrijf

In ons land staan alle lichten op groen om wagenparken in bedrijven en organisaties versneld te elektrificeren. Via nieuwe wetgeving, subsidies en premies stimuleren de verschillende overheden ondernemers en hun medewerkers om de switch te maken van fossiele brandstof naar elektrisch rijden. In dit kader is 2026 een belangrijke mijlpaal, omdat vanaf dan fiscale stimuli…

Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto’s

Mobiliteit en duurzaamheid gaan alsmaar vaker hand in hand. Ook op fiscaal vlak zien we dat beide thema’s nauwer op elkaar afgestemd worden, onder meer via de wet inzake de ‘fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit’ die de federale regering twee jaar geleden publiceerde. De toenemende vergroening van het (bedrijfs)wagenpark zorgt uiteraard ook voor…

Uitvoering IPA 2023-2024: herinvoer relance-uren, verhoging fiscaal voordelige overuren en verlenging innovatiepremies

Op 6 april 2023 werd binnen de Groep van 10 ‘de top van de Belgische vakbonden en werkgeversorganisaties’ een nieuw interprofessioneel akkoord (IPA) afgesloten. Op basis van dit akkoord zorgt de wetgever nu voor de uitvoering van een aantal overeengekomen maatregelen, met name: 1. de herinvoering van de 120 bijkomende vrijwillige overuren (relance-uren) van 1 juli…

30 september 2023: deadline om in 2022 betaalde EU-btw terug te vragen

Betaalde u in 2022 in een andere EU-lidstaat btw voor beroepsmatige uitgaven, zoals een tankbeurt of deelname aan een vakbeurs? Dan kunt u deze btw onder bepaalde voorwaarden terugvorderen, al verloopt dit niet via uw gewone btw-aangifte. Hoe dan wel? Via een afzonderlijke Intervat-toeassing, met name de VAT-refund-module. In deze module moet uw boekhouder per…

Belastingvermeerdering vermijden? Vergeet uw voorafbetaling niet!

Als ondernemer of cijferberoeper loopt uw agenda snel vol met diverse afspraken en deadlines. Wellicht hebt u de belangrijkste deadlines van de fiscale jaarkalender 2023 met stip in uw agenda genoteerd, zodat u steeds in orde bent met onder meer voorafbetalingen en aangiftes. Maar omdat uw agenda als ondernemer snel volloopt met diverse afspraken, kan…

Kmo’s geen voorstander van afschaffing ziektebriefje

Zeven op de tien kmo’s zijn tegen een verdere afschaffing van het ziektebriefje. Dat blijkt uit een bevraging door SD Worx bij 481 kmo-bedrijfsleiders. Personeelsplanning wordt zonder het ziektebriefje veel complexer, luidt de kritiek. Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers…

Het intakegesprek: 5 tips om kaf van koren te scheiden

Als proactieve ondernemer speurt u voortdurend naar nieuwe businessopportuniteiten. Maar nieuwe klanten aanwerven vraagt tijd én een sluitende strategie. Een overtuigend intakegesprek is een goed begin. In dit artikel delen we vijf tips waarmee het eerste formele contact met nieuwe klanten op wieltjes loopt. Een intakegesprek is een verkennend contactmoment waarbij u potentiële nieuwe klanten…

Nieuw digitaal communicatieplatform moet strijd tegen sociale fraude opvoeren

De sociale inspectie, het parket en de betrokken diensten beschikken sinds kort over een nieuw wapen in de strijd tegen illegale arbeid en sociale fraude. Het zogenaamde e-Dossierplatform moet de communicatie tussen de verschillende actoren verbeteren en de samenwerking optimaliseren. Dankzij het e-Dossier-platform kunnen sociale inspectiediensten, het parket en de Directie van de administratieve geldboeten…

Deadline aanvraag energiesubsidies Brusselse bedrijven schuift twee maanden op

Brusselse ondernemingen die hun energieverbruik willen verminderen kunnen nog tot en met 11 september 2023 een premie voor investeringen of consultancy aanvragen via de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid. De deadline schuift daarmee met 2 maanden op. De premies zijn bedoeld om Brusselse bedrijven extra te ondersteunen in het licht van de energiecrisis als…

Studenten aan het werk in uw bedrijf: denk aan de volgende administratieve formaliteiten

De zomervakantie is bij uitstek een periode waar u studenten kunt aanwerven als extra m/v-kracht in uw bedrijf. Bij dit aanwervingsproces is het echter belangrijk dat u de wettelijke spelregels nauwgezet opvolgt, zodat u niet geconfronteerd wordt met dure boetes. We frissen de belangrijkste regels voor u op. Arbeidsovereenkomst voor studenten Werft u een jonge…

Een algemene onkostenvergoeding als bedrijfsleider: de spelregels in een notendop

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan? Algemene onkostenvergoeding: fiscale regels Voor een algemene onkostenvergoeding gelden dezelfde fiscale regels als voor…

Diverse wijzigingen aan KB/WIB92: fiscale aftrek bedrijfswagens, belastingvermindering kinderopvang, tax shelter

Op 5 augustus 2023 trad het nieuwe KB houdende diverse bepalingen tot wijziging van het KB/WIB 92 in werking. We sommen enkele belangrijke wijzigingen voor u op. Overgangsperiode fiscale aftrek voor bedrijfswagens Vanaf aanslagjaar 2026 geldt een uitdoofscenario voor bedrijfswagens die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 zijn aangekocht, geleased of gehuurd, waarbij…

1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft

Op 1 januari 2024 wordt in ons land de belastingvermindering in het kader van het federaal langetermijnsparen afgeschaft. Vandaag geldt dit voordeel voor stortingen in een levensverzekeringscontract of via de kapitaalaflossingen voor een tweede woning. Wat moet u hierover weten? Situering Het langetermijnsparen is een belastingvermindering in de personenbelasting waarop u recht heeft als u…