Groothandelaar of leverancier? Dan is een webshop onmisbaar. In dit artikel leest u hoe u een succesvolle b2b-webshop uitbouwt en uw online sales omhoogstuwt.
1. Lijst alle productinfo online op
Wie online shopt, wil ook online geïnformeerd worden. Alle informatie over uw producten – van voordelen over technische informatie tot prijzen en kortingen – moet online raadpleegbaar zijn. Zorg voor heldere en duidelijke teksten die vlot lezen. Die helpen uw klanten om het antwoord te vinden op specifieke vragen en ze geven uw webshop de nodige online autoriteit.
2. Optimaliseer uw b2b-webshop
Uiteraard wil u dat uw producten en diensten online gevonden worden. Daarvoor is de nodige kennis van SEO, ofwel Search Engine Optimization, noodzakelijk. Door uw pagina’s te optimaliseren gaan ze hoger scoren in Google, waardoor u sneller gevonden wordt.
SEO is een zeer uitgebreid topic waar we hier onmogelijk uitgebreid op kunnen ingaan, maar we geven u toch graag deze tips mee:
schrijf pagina’s rond specifieke keywords of keywordgroepen die u op strategische plaatsen (titel, tussentitels, url, …) laat terugkomen
optimaliseer de laadtijd van uw pagina’s, zowel voor desktop als mobiel gebruik
investeer in linkbuilding: zowel interne als externe links zijn belangrijk voor een goede ranking.
3. Maak uw webshop toegankelijk voor elk toestel
Een webshop moet gebruiksvriendelijk zijn op elk toestel. Online shoppers, ook b2b-klanten, kopen namelijk niet alleen vanachter hun computerscherm, maar ook met hun mobiele telefoon of tablet. Uw webshop moet, met andere woorden, responsive zijn: pagina’s moeten zich automatisch aanpassen aan de afmetingen van het scherm. Daar zijn de nodige technische ingrepen voor nodig.
4. Voorzie een krachtige zoekfunctie
(Terugkerende) klanten willen snel te weten komen welke producten u aanbiedt. Daarom is een uitgebreide zoekfunctie noodzakelijk. Een zoekbalk en slimme filters helpen hen om snel inzicht te krijgen in uw productaanbod.
5. Integreer klantdata uit uw ERP-systeem in uw webshop
Door de gegevens uit uw ERP-systeem te gebruiken kunt u een meer persoonlijke service bieden op uw webshop. Denk aan klantspecifieke prijzen, kortingen en productsuggesties. Zo biedt u een online koopervaring op maat van uw klant. Daarnaast kunt u ook actuele voorraadgegevens uit het ERP gebruiken om uw klanten optimaal te informeren over levertermijnen.