Vertrouwen kmo’s neemt een duik: dalende rendabiliteit en late betalers

Kmo’s zijn pessimistisch over hun rendabiliteit en het stijgende aantal laattijdige betalingen. Dat blijkt uit de kmo-barometer van ondernemersorganisatie Unizo. De rendabiliteitsproblemen zijn volgens Unizo het gevolg van de sterk stijgende loonkosten en energiefacturen. Die wegen op de kostenstructuur van kmo’s en drukken de winst. Maar ook het stijgend aantal laattijdige betalers baart de ondernemersorganisatie…

Het stikstofakkoord: wat betekent het voor uw bedrijf?

Op 14 november bereikte de Vlaamse regering een akkoord omtrent de nieuwe stikstofnormen. De regels hebben nogal wat gevolgen voor de landbouw, maar ook voor bedrijven. Of het akkoord ook juridisch volledig waterdicht is, moet nog blijken. Maar dát er een akkoord is, mag alvast een klein wonder genoemd worden. Voor landbouwers en ondernemers is…

De inventaris opmaken: zo wint u tijd

Een paar keer per jaar de inventaris opmaken? Het is een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid waaraan u jammer genoeg niet kunt ontsnappen. Gelukkig kan het wél sneller en juister. Software doet namelijk het lastige tel- en rekenwerk in uw plaats. Dankzij geautomatiseerd voorraadbeheer beschikt u steeds over recente inventariscijfers. Hoe het precies werkt, leggen we…

De jaarafsluiting: alles wat u wilde weten maar nooit durfde te vragen

Is uw accountant druk doende met de jaarafsluiting, maar kunt u zich daar weinig bij voorstellen? Dit artikel legt in niet-technische bewoordingen uit wat het afsluitproces inhoudt, wat de overheid precies van u en uw accountant verwacht, en wat u als ondernemer kunt doen om uw accountant te helpen. De jaarafsluiting gebeurt aan het einde…

Cybersecurity en de ISO-norm: hoe veilig is uw data?

Investeert u in software, dan stelt u (terecht) hoge eisen aan performantie, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid. Maar staat u voor de aanschaf ook wel eens stil bij de veiligheid van uw data? Cyberaanvallen en datalekken kunnen heel wat (financiële) schade berokkenen – slaat u er de kranten maar eens op na. Wanneer vertrouwelijke bedrijfsinformatie over klanten…

GKS: realtime en online rapportering vanaf 2024

Vanaf 2024 wil de federale regering het geregistreerd kassasysteem (GKS) moderniseren. Concreet betekent dit dat dit systeem ook in andere sectoren dan de horeca verplicht kan worden, dat de technologie meer compatibel moet worden met nieuwe kassastechnologie/-software en dat de transactiegegevens in realtime online gerapporteerd zullen worden. Voor de bestaande systemen komt er een overgangsregeling…

Feestdagen 2024: vergeet niet om vervangingsdagen vast te leggen voor 15 december 2023!

In 2024 gelden de volgende feestdagen: Nieuwjaar: maandag 1 januari Paasmaandag: maandag 1 april Feest van de Arbeid: woensdag 1 mei Hemelvaart: donderdag 9 mei Pinkstermaandag: maandag 20 mei Nationale feestdag: zondag 21 juli Maria-Hemelvaart: donderdag 15 augustus Allerheiligen: vrijdag 1 november Wapenstilstand: maandag 11 november Kerstmis: woensdag 25 december Tijdens deze feestdagen mogen werknemers…

Nieuw centraal register voor bestuursverboden

Wist u dat sinds 1 augustus 2023 gegevens van personen aan wie een bestuursverbod is opgelegd, geregistreerd, bewaard en gewijzigd worden in een centraal register van bestuursverboden? Via dit register kunnen overheidsdiensten en derden nagaan of er een bestuursverbod is voor de volgende mandaten: bestuurder, zaakvoerder, commissaris, dagelijks bestuurder, lid van een directiecomité, directieraad of…

Fietsvergoeding: hoger maximaal vrijgesteld bedrag vanaf 1 januari 2024

Als een werknemer een fietsvergoeding ontvangt, dan is deze vergoeding tot een bepaald bedrag vrijgesteld van sociale en fiscale lasten. Deze fietsvergoeding bedraagt momenteel maximaal 0,27 EUR. Onlangs besliste de Ministerraad om dit bedrag vanaf 1 januari 2024 te verhogen tot 0,35 EUR. Tegelijkertijd wordt een jaarlijks plafond voor de fiscale vrijstelling ingevoerd, namelijk tot…

Sociale verkiezingen 2024: aanpassing wettelijk kadertext

Een nieuwe wet van 5 juni 2023 wijzigt enkele maatregelen omtrent het aanstellen van werknemersvertegenwoordigers in de ondernemingsraden en comités voor preventie en bescherming op het werk. De volgende sociale verkiezingen vinden plaats van 13 tot en met 26 mei 2024. De wijzigingen hebben beterekking op: de schorsing van de kiesprocedure het stemrecht voor uitzendkrachten…

Verwijlintresten bij laattijdige betaling overheidsopdrachten blijven stijgen

Sinds 1 oktober 2023 bedraagt de rentevoet van de verwijlintresten bij laattijdige betaling van overheidsopdrachten (zowel werken, leveringen als diensten) voor de zogenaamde ‘oudste’ opdrachten 6,25%. Ook de verwijlintresten voor jongere opdrachten is gestegen. De rentevoet van overheidsopdrachten gegund vóór 8 augustus 2002 en aangekondigd vanaf 1 januari 1981 werd op 1 juni nog opgetrokken…

Schijnzelfstandigheid vermijden? Hier moet u op letten

Op schijnzelfstandigheid staan strenge boetes. Werkt u exclusief voor één klant? Dan speelt u het maar beter op veilig. In dit artikel wijzen we op enkele rode vlaggen. Schijnzelfstandigheid is verboden om de zelfstandige te beschermen tegen misbruik van een opdrachtgever en om social fraude te vermijden. De opdrachtgever ontloopt op die manier namelijk sociale…

4 vragen en antwoorden voor optimaal voorraadbeheer

Lege rekken leiden tot oplopende levertermijnen en ontevreden klanten. Maar ook een te groot voorraadniveau is slecht nieuws voor de rendabiliteit van uw zaak. Hoe het optimale stockniveau vinden, en vier andere cruciale vragen rond optimaal voorraadbeheer, beantwoorden we in dit artikel. 1. Welke impact heeft voorraad op mijn winst? Voorraad inslaan en beheren is…

Elektronische facturatie tussen bedrijven wordt verplicht vanaf 2026

Eind september 2023 bereikte minister van Financiën Vincent Van Peteghem in de ministerraad een akkoord over de verplichte invoering van digitale facturatie (e-invoicing) tussen ondernemingen vanaf 1 januari 2026. Er wordt een ruime overgangstermijn voorzien, zodat elke belastingplichtige de kans krijgt om zich aan te passen aan deze nieuwe werkwijze. De stap naar digitale facturatie…

In de kijker: fiscaalvriendelijke voordelen van alle aard

Van personenwagen tot laptop: voor veel ondernemers zijn fiscaalvriendelijke voordelen van alle aard (VAA) een populaire manier om hun maandelijkse bezoldiging aan te vullen. Centraal hierbij staat de gunstige forfaitaire basis voor de belasting ervan. Lees: de belasting die u betaalt voor het privégebruik Deze voordelen omvatten een brede waaier van extra’s, gaande van personenwagen,…

1 september 2023: herstructureringrichtlijn voor kmo’s treedt in werking

Op 7 juni 2023 werd de herstructureringsrichtlijn 2019/1023 geïmplementeerd in het Belgisch recht. De nieuwe wet trad in werking op 1 september 2023, met een impact op alle gerechtelijke reorganisatieprocedures die vanaf die datum geopend worden. Voor kmo’s moet u rekening houden met enkele belangrijke aandachtspunten. Welke ondernemingen worden als ‘kmo’ gekwalificeerd? Volgens de nieuwe…

Loonbonus (cao 90) invoeren voor uw personeel? Voer uw bonusplan in voor 31 oktober 2023!

Met de loonbonus (cao 90) heeft een werkgever de mogelijkheid om aan zijn personeel een voordelige bonus toe te kennen op basis van collective doelstellingen. Dergelijke verloningsvorm is zeer voordelig op fiscaal en sociaal vlak. Voerde u dergelijke bonus dit jaar nog niet in? Dit kan alsnog voor het laatste kwartaal van 2023, al hebt…

Investeringen 2023: gewijzigde percentages investeringsaftrek

Via de investeringsaftrek kan een onderneming een gedeelte van haar winst vrijstellen voor bepaalde nieuwe investeringen die zij tijdens het belastbare tijdperk heeft gedaan. Met welke (gewijzigde) percentages voor de investeringsaftrek moet u rekening houden? Eenmalige investeringsaftrek Voor investeringen verkregen of tot stand gebracht tussen 12/03/2020 en 31/12/2022 gold tijdelijk een verhoogde eenmalige investeringsaftrek van…

Vierdaagsewerkweek geen hoogvlieger

De vierdaagse werkweek is vandaag in slechts zes procent van de Vlaamse kmo’s ingevoerd, blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx. De arbeidsdeal van de federale regering met als doel meer mensen aan het werk te krijgen en flexibiliteit te stimuleren is geen overdonderend succes. De vierdaagsewerkweek bijvoorbeeld, waarbij voltijdse werknemers aan hun werkgever…

Zo scoort u met uw b2b-webshop

Groothandelaar of leverancier? Dan is een webshop onmisbaar. In dit artikel leest u hoe u een succesvolle b2b-webshop uitbouwt en uw online sales omhoogstuwt. 1. Lijst alle productinfo online op Wie online shopt, wil ook online geïnformeerd worden. Alle informatie over uw producten – van voordelen over technische informatie tot prijzen en kortingen – moet…

Financiële metrics om in het oog te houden om cashflowproblemen voor te blijven

Monitoring en opvolging van de cijfers zijn essentieel voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Maar welke kpi’s moet u in het oog houden? We onderscheiden er zeven. 1. Cashflow-analyse op de korte en lange termijnHoe evolueert de cashflow van week tot week, en van maand tot maand? 2. Betalingsopvolging, inclusief stockrotatieWelke klanten respecteren de…

In 6 stappen naar een groen wagenpark voor uw bedrijf

In ons land staan alle lichten op groen om wagenparken in bedrijven en organisaties versneld te elektrificeren. Via nieuwe wetgeving, subsidies en premies stimuleren de verschillende overheden ondernemers en hun medewerkers om de switch te maken van fossiele brandstof naar elektrisch rijden. In dit kader is 2026 een belangrijke mijlpaal, omdat vanaf dan fiscale stimuli…

Fiscus verduidelijkt praktische aspecten belastingvermindering voor laadpalen elektrische auto’s

Mobiliteit en duurzaamheid gaan alsmaar vaker hand in hand. Ook op fiscaal vlak zien we dat beide thema’s nauwer op elkaar afgestemd worden, onder meer via de wet inzake de ‘fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit’ die de federale regering twee jaar geleden publiceerde. De toenemende vergroening van het (bedrijfs)wagenpark zorgt uiteraard ook voor…

Uitvoering IPA 2023-2024: herinvoer relance-uren, verhoging fiscaal voordelige overuren en verlenging innovatiepremies

Op 6 april 2023 werd binnen de Groep van 10 ‘de top van de Belgische vakbonden en werkgeversorganisaties’ een nieuw interprofessioneel akkoord (IPA) afgesloten. Op basis van dit akkoord zorgt de wetgever nu voor de uitvoering van een aantal overeengekomen maatregelen, met name: 1. de herinvoering van de 120 bijkomende vrijwillige overuren (relance-uren) van 1 juli…

30 september 2023: deadline om in 2022 betaalde EU-btw terug te vragen

Betaalde u in 2022 in een andere EU-lidstaat btw voor beroepsmatige uitgaven, zoals een tankbeurt of deelname aan een vakbeurs? Dan kunt u deze btw onder bepaalde voorwaarden terugvorderen, al verloopt dit niet via uw gewone btw-aangifte. Hoe dan wel? Via een afzonderlijke Intervat-toeassing, met name de VAT-refund-module. In deze module moet uw boekhouder per…

Belastingvermeerdering vermijden? Vergeet uw voorafbetaling niet!

Als ondernemer of cijferberoeper loopt uw agenda snel vol met diverse afspraken en deadlines. Wellicht hebt u de belangrijkste deadlines van de fiscale jaarkalender 2023 met stip in uw agenda genoteerd, zodat u steeds in orde bent met onder meer voorafbetalingen en aangiftes. Maar omdat uw agenda als ondernemer snel volloopt met diverse afspraken, kan…