Nieuwe regels voor toegang tot de beroepen van accountant en belastingconsulent

Vooraleer u de officiële titel van accountant en/of belastingconsulent mag dragen, moet u bij het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB) een stage doorlopen. Om te kunnen deelnemen aan het toelatingsexamen tot die stage moet een kandidaat-stagiair onder meer over het juiste diploma beschikken. Die diplomavereisten voor de kandidaat-accountants en de kandidaat-belastingconsulenten zijn…

De boekhoudkundige verwerking van afgeronde betalingen in euro

Sinds 1 oktober 2014 mogen ondernemingen en vrije beroepers het totaal bedrag dat de consument moet betalen, afronden tot op 5 eurocent bij cashbetalingen. De gevolgen op het vlak van de btw en de boekhoudkundige implicaties zijn beperkt. De Commissie voor Boekhoudkundige Normen heeft zich uitgesproken over hoe de boekhoudkundige verwerking van afgeronde betalingen moet…

Vier ‘wist je datjes’ over restaurantkosten

Restaurantkosten zijn in de inkomstenbelasting slechts 69 % aftrekbaar, als ze een ‘beroepskarakter’ hebben. Dat wil zeggen dat de kosten verband moeten houden met uw beroep. Dat is bijvoorbeeld het geval als u gaat lunchen met een (potentiële) klant of een leverancier. De precieze beoordeling is steeds een feitenkwestie. Hieronder geven we enkele elementen die…

Goederen aan uw kinderen schenken, maar toch controle behouden? Het kan met de juiste planning

Op een gegeven moment wil u graag een deel van uw vermogen aan de volgende generatie doorgeven. Liefst via een schenking onder levenden. Zo kan u nog zien hoe uw kinderen of kleinkinderen er van genieten, of hoe ze de zaak die u opgebouwd heeft verder uitbreiden. Tegelijkertijd is het interessant om toch zelf ook…

Vakantie in 2015: regeling voor feestdagen en jaarlijkse sluiting

Uw werknemers mogen tijdens de tien wettelijke, officiële feestdagen in principe niet werken. U kan als werkgever naast de data van de collectieve jaarlijkse vakantie, ook de vervangingsdagen vastleggen voor feestdagen die samenvallen met een normale inactiviteitsdag. De vervangingsdagen voor 2015 moet u vóór 15 december a.s. in uw onderneming aanplakken.

Fiscale maatregelen in het federaal regeerakkoord

Het federale regeerakkoord heeft heel wat fiscale gevolgen. In de personenbelasting wil de regering een verschuiving van de belasting op arbeid naar andere belastingen. In de vennootschapsbelasting wordt het overgangsregime voor liquidatieboni in feite bestendigd en ook in de btw staan er veranderingen op stapel. Wij lichten de belangrijkste punten nu al kort toe. Wanneer…

Over de afronding van het totaalbedrag van kastickets op 5 cent

Gaat u het gebruik van 1 en 2 eurocent helpen verminderen? Sinds 1 oktober 2014 mogen ondernemingen en vrije beroepers het totaal bedrag dat de consument moet betalen, afronden tot op 5 eurocent. Die afronding geldt niet voor elektronische betalingen. Een goed zichtbaar pictogram maakt uw consument duidelijk dat u cashbetalingen zal afronden.

Cateringdiensten: hoeveel btw aanrekenen?

Over het juiste btw-tarief van cateringdiensten woedt al jaren een discussie. Zijn deze diensten onderworpen aan het verlaagde tarief van 6 % voor het eenvoudig leveren van een bereide maaltijd of aan 12 % voor restaurant- en cateringdiensten. Een recente beslissing van de btw-administratie brengt nu duidelijkheid. De nieuwe regeling geldt vanaf 1 januari 2015.

De uitzonderingen op de bindende kracht van de goedgekeurde jaarrekening

In welke gevallen kunnen ondernemingen een door de algemene vergadering goedgekeurde jaarrekening corrigeren of wijzigen? De Commissie voor Boekhoudkundige Normen staat in haar advies 2014/4 stil bij de verschillende manieren om een goedgekeurde jaarrekening te corrigeren. Ook de verwerking op boekhoudkundig vlak komt aan bod.

Huur van een onroerend goed voor professioneel gebruik: zes fiscale aandachtspunten

Als u een onroerend goed huurt om er uw beroepsactiviteit in uit te oefenen, kan u deze kosten aftrekken. Het gaat zowel om de huurprijs, als om eventuele andere huurlasten die u moet dragen. Graag wijzen wij u op enkele fiscale aandachtspunten die u niet uit het oog mag verliezen.

Pensioensparen: wat en hoe?

Wie na zijn pensioen financiële zekerheid wil, mag daarvoor niet enkel op zijn wettelijk pensioen rekenen. Zelf sparen is de boodschap. Gelukkig wordt dat ook door de overheid gepromoot. Wie aan pensioensparen doet, krijgt immers een fiscale tegemoetkoming van 30 % op een gespaard bedrag van (dit jaar) maximum 950 EUR. Dat levert een belastingvermindering…

Autokosten: wagens ter beschikking gesteld aan derden

Autokosten zijn slechts gedeeltelijk als beroepskost aftrekbaar. In een nieuwe circulaire heeft de fiscus de regeling aangepast voor wagens die aan een derde worden ter beschikking gesteld, wanneer voor die derde de gratis terbeschikkingstelling van de wagen een belastbaar voordeel van alle aard uitmaakt. Met andere woorden: de nieuwe regel geldt voor wagens die ter…

De administratie doet een controle en neemt mee: het meeneemrecht van de belastingcontroleur in zeven regels

Als u een controleur over de vloer krijgt, mag die alle boeken inzien. Daarnaast willen sommige controleurs die boeken en bescheiden ook meenemen naar hun katoor. Ze hebben daartoe het recht, maar niet onbeperkt. Een recente circulaire zet de regels uiteen. Wij lichten ze in zeven punten toe.

Plannen van de nieuwe Vlaamse regering met de woonfiscaliteit

Eind juli werd het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering, Bourgeois I, voorgesteld. Uiteraard zit daar ook een groot fiscaal luik in. Zoals te verwachten was, zal er flink gesleuteld worden aan de fameuze woonbonus. Belangrijkste les die u uit de plannen kan leren? Als u nog fiscaal gunstig wil lenen, doe het dan nu!

Stopzetting van een btw-activiteit

In iedere fase van het ‘leven’ van een onderneming moet u heel wat administratieve verplichtingen nakomen. Bij de aanvang moet u zich identificeren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en een btw-nummer aanvragen. Als uw economische activiteit wijzigt en daarbij het recht op aftrek beïnvloedt, moet u deze wijziging doorgeven. Ten slotte moet u het de…

Aangifte vennootschapsbelasting aj 2014 (3): enkele bijlagen toegelicht

Het correct indienen van een aangifte in de vennootschapsbelasting, vereist ook het bijvoegen van de juiste, volledig ingevulde fiscale bijlagen. Vroeger konden die bijlagen achteraf nog aan de administratie gestuurd worden. Door het verplichten van de elektronische indiening vanaf dit aanslagjaar, kan dat echter niet langer. Biztax zal immers een foutmelding geven als de bijlagen…

Mobiliteitsverplichtingen: update bedrijfsvervoerplan en Diagnostiek woon-werkverkeer 2014

Telt uw bedrijf gemiddeld meer dan 100 werknemers? Dan bent u verplicht deel te nemen aan de enquête woon-werkverkeer 2014 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Die anonieme enquête peilt onder andere naar de woon-werkverplaatsingen van uw werknemers en de bereikbaarheid van uw onderneming met diverse vervoermiddelen. De enquête van 2014 is gestart op…

Nieuwe regels voor verzekeringsplicht vennootschapsmandatarissen in het sociaal statuut zelfstandigen

Alle vennootschapsmandatarissen kunnen voortaan aantonen dat zij toch geen zelfstandige beroepsactiviteit in België uitoefenen en zich niet moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. De mandataris kan het vermoeden weerleggen door aan te tonen dat hij zijn mandaat zonder een winstoogmerk en dus zuiver kosteloos uitoefent. De nieuwe regels gelden voor de verzekeringsplicht sinds het derde…